Over doelen en knakworst - Reisverslag uit Tefé, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Over doelen en knakworst - Reisverslag uit Tefé, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Over doelen en knakworst

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

31 Augustus 2016 | Brazilië, Tefé

Vanmorgen mijzelf maar wat doelen gesteld. Het beroerde is dat je 's avonds moet kijken of je de doelen behaald hebt.
Het is hier heet, ik vind het moeilijk in te schatten maar na vijf minuten is mijn shirt nat van het zweten en vallen de druppels zweet als regenwater van mijn voorhoofd. De eigenaar van de pousada schat de temperatuur zo rond een graad of 40.
Bij zo'n temperatuur wordt het moeilijk doelen te behalen.
Vanmiddag voor het middagdutje en vanavond heb ik de airco op 17 graden gezet maar die 17 graden wordt niet gehaald.

De doelen waren:
1. Onderzoeken hoe ik vanaf hier aan de Colombiaanse grens kan komen. Waarschijnlijk met een boot (3 nachten), wanneer en voor welke prijs.
Dit doel is gehaald, ik heb een ticket voor een speedboat die er één nacht en één dag overdoet, ongeveer even duur als een slow boat maar dan moet ik een aantal keren overstappen. Het alternatief vliegen was veel goedkoper maar dat kan pas op zijn vroegst as zondag.
2. Een bank zoeken om geld te pinnen. Doel is uitgesteld tot morgen, ik had nog voldoende cash.
3. Met een verschrikkelijk traag internet een hotelletje weten te vinden in Tabatinga (Colombiaanse grens) of Letitia (net over de Colombiaanse grens). Doel is niet gehaald want er zijn in Letitia zoveel hotels dat je door de hotels de stad niet meer ziet. Met het trage internet is zoeken bijna onmogelijk. Ik denk dat ik de gok maar waag en zonder reservering ga.
4. Mijn Lonely Planet Colombia gaan raadplegen om te kijken welke route ik in Colombia ga volgen (ik weet nog niets van Colombia). Doel is gehaald, ik heb een vaag idee van een route. Het wordt wel even overschakelen. Het is heel anders ten opzichte van Amazonia.
5. Kijken of er hier nog iets te ontdekken is. Er zijn hier in de omgeving 2 jungle lodges maar die zijn meer dan heel duur, de activiteiten zijn conform de week in de jungle die ik al heb gedaan. Doel is gecanceld.
6. Onderzoekje naar een dagtrip maar ook hiervoor geldt dat de meeste activiteiten ik al gedaan of gezien heb, dolfijnen spotten, een plaats waar rivierwaters in elkaar overgaan, tropisch fruit eten etc. In de buurt is een oud missionarissen klooster maar daar ben ik gisteren al voorbij gevaren (zie foto) en ook hiervoor geldt dat de prijzen behoorlijk hoog zijn (€ 100 voor 6 uur trip). Dit doel staat nog een beetje open, de vraag voor een korte dagtrip naar locale dorpjes heb ik uitgezet maar nog geen antwoord en prijs ontvangen. Het zal morgen dan wel of niet moeten plaatsvinden.

Ik heb de vraag uitgezet bij de eigenaar van deze pousada. Hij heeft deze tent gerund met zijn inmiddels ex, Nederlandse vrouw. De pousada is verkocht aan Engelsen en tot deze intrekken zet hij de zaak voort. Ondanks dat hij heel aardig is lijkt hij er niet zo meer aan te trekken. Ik kom niets te kort, ik ontbijt en lunch met de familie ( lunch is een extraatje) kan vruchtensap uit de koelkast halen en wordt tussentijds voorzien van koffie.

Omdat ik tussen de middag al mee mag lunchen heb ik mijn portie rijst en bruine bonen al wel gehad, alhoewel zijn huidige vrouw ook wat lekkere bijgerechten maakt. Vanavond ga ik dus niet naar een restaurant. Ik heb een "warme" bakker (of moet je bij deze hoge temperaturen "hete" bakker zeggen. Deze heeft gevulde broodjes met knakworst. Knakworst is een andere Braziliaanse culinair hoogstandje. In de betere hotels krijg je al knakworst in allerlei variaties ( met en zonder saus, gebakken of warm gemaakt) bij het ontbijt. Zeg maar als variatie op kaas en ham.
Vanavond eet ik dus thuis: broodjes knakworst.

Vanmiddag dreigde het te gaan onweren, er is geen druppel gevallen maar de wolkenluchten zijn wel mooi. Als het lukt zal ik wat foto's up-loaden maar ik beloof niets.

  • 31 Augustus 2016 - 10:24

    Chris En Toos:

    Wat een temperatuur zeg, moet er niet aan denken. Nou hebben we hier ons portie warmte ook wel gehad maar als je er op uit wilt is het toch niet aangenaam. Zo mis je de colour local. De luchten bij jou zijn mooi, hier ook maar die ken je al ;).
    De speedboot ziet er wel gelikt uit, zijn benieuwd of het ook met hangmatjes is.
    XXX Chris en Toos

  • 31 Augustus 2016 - 15:16

    Ans:

    Hoi Ton,

    Lekker temperatuutje toch? Jij wilde naar de tropen. Hier is het ietsje koeler maar warm genoeg om te werken. De lucht is inderdaad heel erg mooi. Broodjes zien er ook goed uit. Ik hoop dat ze hebben gesmaakt. Verder gaan met de speedboot lijkt me ook wel gaaf. Gaan de oevers wel wat vloter voorbij. Ben benieuwd wat je in Colombia gaat beleven. We horen wel van je verdere reis plannen.
    Liefs en groetjes Ans

  • 01 September 2016 - 11:27

    Jan En Gerrie:

    Dag Ton, mooie doelen maar er staan er nog open zoals je zegt.Maar ja je hebt nog een tijd voor de boeg [om maar in vaktermen te praten] .god weet wat er nog allemaal op je pad komt.heeft die Nederlandse dame die worstjes daar soms op de kaart gezet, ze zien er overigens appetijtelijk uit.Laat je ze maar goed smaken.
    Een warme groet uit Nederland J EN G

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Tefé

Noord Brazilië en Colombia 2016

2016 wordt Brazilië en Colombia
Niet voor de olympische spelen maar meer voor de Amazone en de kust.
De Amazone ontdekken? Rio de Janeiro, Salvador de Bahia of de backpackers enclave Pipa bezoeken? Dan moet je zeker backpacken of rondreizen door Brazilie.

De natuur in dit prachtige land is adembenemend en er is genoeg te doen en te beleven. Uiteraard staat Brazilie wereldwijd bekend om het voetbal en carnaval. Maar er is veel en veel meer. Het grootste land van Zuid-Amerika is ook groots in zijn natuurschoon. De uitgestrekte Amazone jungle, de spetterende watervallen van Iguazu, de fantastische stranden met goede duik en snorkel mogelijkheden en de rijke dierenwereld van de Pantanal imponeren iedere reiziger.

En een uitstapje naar Colombia maar dat afhankelijk van hoe de reis verloopt.Colombia, voor veel mensen is dit Zuid-Amerikaanse land vooral bekend als het land van Pablo Escobar en de daarbij behorende drugsmaffia, maar Colombia is ook het land van tropische stranden, de Amazone, salsa en een waanzinnig gastvrije bevolking. Vraag elke toerist in Colombia wat ze van het land vinden en hun gezicht begint te stralen, Colombia is een fantastisch land.
Met een oppervlakte van zo’n 1,1 miljoen km² (ruim 27 keer zo groot als Nederland) en een locatie vlakbij de evenaar heeft het land ontzettend veel te bieden en kun je het gehele jaar reizen binnen dit paradijs in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

07 November 2016

Weer op honk in Donk

05 November 2016

De conclusie: vier maanden is te kort

03 November 2016

De zwevende kiezer

02 November 2016

Welke foto komt op de cover ?

01 November 2016

Het begint af te tellen
Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 395895

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: