...en wat doe je dan - Reisverslag uit Tefé, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu ...en wat doe je dan - Reisverslag uit Tefé, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

...en wat doe je dan

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

29 Augustus 2016 | Brazilië, Tefé

De derde grote etappe van Manaus naar Tefé over de Amazone brengt eigenlijk niet veel nieuws. Ik zeg Amazone maar in werkelijkheid heet de rivier waar ik twee dagen en nachten opzit eigenlijk de Rio Solimões. Niet dat zoveel uitmaakt, het maakt deel uit van het hele grote Amazone gebied. Hoe de rivieren hier allemaal lopen is mij niet duidelijk. De stroom van de Amazone kom ik pas weer tegen net voor de Colombiaanse grens.

Voor vertrek heb ik nog een klachtenmail verstuurd naar degene die mij het ticket heeft verkocht. Hij zegt op vertrouwen dit uitbesteed te hebben en gaat uitzoeken waarom er een prijsverschil in zit. Ik ben benieuwd of ik er nog iets van hoor.

Het leven aan boord is zowat hetzelfde als de vorige twee etappes. De luxe van een hut met airco en wc tegenover een hangmat en een vieze toilet. Op deze boot is echter het eten gratis.
Ik was bij het inschepen veel te vroeg (lees in het vorige verslag) dus behoorlijk hongerig toen om half zes de "eetzaal" open ging. Ik stond vooraan in de rij voor een bord heldere soep met groente, pasta en kip. Ik heb vooral de inhoud van de soep opgeschept.
Na deze bord soep ging gelukkig het aan boord winkeltje open om mijn dieet aan te vullen met een rol chocolade koekjes en een blikje cola.

Ik hen kennisgemaakt met twee Australiërs, gelukkig iets te buurten in een begrijpelijke taal. De eerder vermelde Nederlandse jongens heb ik niet meer gezien, ze hebben vast een andere boot. Portugees wil er bij mij echt niet in, ik versta en begrijp er niets van en het blijft ook niet hangen. Als ze tegen mij aanpraten lul ik gewoon terug in het Nederlands of Engels. Waarom ik het in het Engels doe is eigenlijk onlogisch. Het is mijn moedertaal niet en zij verstaan het ook niet. Laat ik het er maar op houden dat Engels mijn tweede taal is. Raar maar ik droom en denk ook in het Engels.

Deze boot heeft geen disco dek maar wel een televisie, pleisterplaats voor de Brazilianen. Verder is het de avond doorbrengen met wat lezen, een hamburger uit het winkeltje, een colaatje en vroeg naar bed.

Bij het opstaan is het bewolkt, zwaar bewolkt en ik vind het fris. Fris is volgens mij een temperatuur van rond de 25 graden. Ik sta weer vooraan in de rij voor het ontbijt.
Koffie, broodje roerei en een bord met een soort van aardappel, paars, oranje en nog een onbekend stuk cake. Als iedereen ontbeten heeft sluip ik nog even de keuken in om extra koffie te scoren, bingo. Wie wat vraagt krijgt ook.

En wat doe je dan, kijken naar de oever, boekje lezen, kijken naar de oever, even op bed gaan liggen, rondje van drie minuten over het dek, naar de oever kijken, boekje lezen.
Eenmaal grote sensatie, we leggen vijf minuten aan bij een plaatsje aan de oever.
En wat doe je dan, kijken naar de oever, boekje lezen, kijken naar de oever, even op bed gaan liggen, rondje van drie minuten over het dek, naar de oever kijken, boekje lezen.

Gelukkig is het half 12, lunchtijd. Ik en de twee Australiërs waren nog boven, dus niet vooraan in de rij. We werden echter door het personeel geroepen. Toen we netjes wilde aansluiten mochten we voor.
Rijst, spaghetti, kip en bruine bonen, het bekende culinaire genot.

Na het eten kletsen we nog een uurtje, het weer klaart op, tijd voor een middagdutje en wat doe je dan, kijken naar de oever, boekje lezen, kijken naar de oever, even op bed gaan liggen, rondje van drie minuten over het dek, naar de oever kijken, boekje lezen.

En dan de volgende sensatie van de dag, we spotten enkele minuten een groep dolfijnen. De Brazilianen zitten bij de tv, voetbal en motorrace.
En wat doe je dan, kijken naar de oever, boekje lezen, kijken naar de oever, even op bed gaan liggen, rondje van drie minuten over het dek, naar de oever kijken, boekje lezen.

Om het verhaal niet te saai te maken: de oever is groen, donker groen, licht groen, middelgroen, zo nu en dan een gammel houten huisje en dan groen, donker groen, licht groen, middelgroen. Een buurtschap van vijf gammele huisjes, een gammel kerkje en een gammele school. de oever is groen, donker groen, licht groen, middelgroen, zo nu en dan een gammel houten huisje en dan groen, donker groen, licht groen, middelgroen. Een buurtschap van vijf gammele huisjes, een gammel kerkje en een gammele school.

en wat doe je dan, kijken naar de oever, boekje lezen, kijken naar de oever, even op bed gaan liggen, rondje van drie minuten over het dek, naar de oever kijken, boekje lezen.

Het avondeten is eenzelfde soep als gisterenavond alleen is de kip vervangen door een rund. Na het eten even buurten en wat doe je dan, kijken naar de oever, boekje lezen, kijken naar de oever, even op bed gaan liggen, rondje van drie minuten over het dek, naar de oever kijken, boekje lezen. de oever is groen, donker groen, licht groen, middelgroen, zo nu en dan een gammel houten huisje en dan groen, donker groen, licht groen, middelgroen. Een buurtschap van vijf gammele huisjes, een gammel kerkje en een gammele school.

Zoals elke avond gaat de zon onder, mijn camera komt daar niet meer aan te pas.
De avond wordt afgesloten met een hamburger en colaatje en vroeg naar bed want morgen tot een uur of twaalf heb ik weer een vol programma met kijken naar de oever, boekje lezen, kijken naar de oever, even op bed gaan liggen, rondje van drie minuten over het dek, naar de oever kijken, boekje lezen.

De ochtend start weer met hetzelfde ontbijt, deze keer schik ik mijzelf Maar eens in de rij. Bij de laatste stop gisterenavond zijn er veel mensen aan boord gekomen, het is druk in de rij. Na het ontbijt en belangrijker nog, de koffie, is het weer spulletjes inpakken. Rond elf of twaalf bereiken we Tefé, mijn voorlopige bestemming.

en wat doe je tot die tijd, kijken naar de oever, boekje lezen, kijken naar de oever, even op bed gaan liggen, rondje van drie minuten over het dek, naar de oever kijken, boekje lezen.

  • 29 Augustus 2016 - 18:32

    Bas:

    Hoeveel boeken heb je bij?
    En hoe kun jij in vredesnaam al die kleuren groen onderscheiden???

    Cheers mate

  • 29 Augustus 2016 - 18:55

    Ans:

    Hoi Ton,

    Dat is wel heel erg vermoeiend allemaal. Oever kijken boekje lezen rondje op het dek van 3 minuten even op bed liggen dan weer kijken naar licht groen middel groen donker groen gammel huisje en een kerkje. Volgens mij ben je na zo'n zware trip echt aan en ontspannen vakantie toe. Zoiets van boekje lezen oever kijken bed liggen, licht, donker en middel groen gewassen en bomen bekijken, huisje en kerkje zien. Dus je weet wat je nu kunt gaan doen. Lekker uitrusten. Dan je nieuwe bezigheid de volgende route gaan plannen. Dit neemt ook weer wel wat tijd inbesllag. Het leven is toch zwaar in je vakantie. Geniet er nog maar lekker van. Want voor je het weet ben je weer thuis.
    Groetjes en liefs Ans

  • 29 Augustus 2016 - 18:56

    Chris En Toos:

    Wat een levendig verhaal, we genieten ervan dat jij zo geniet. Zou een zeecruise ook zo gaan?
    XXX Chris en Toos

  • 29 Augustus 2016 - 19:01

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Inderdaad jij bent toch kleurenblind (groen in alle tinten lukt dus wel)?
    Maar wat een afwisselend bestaan, kijken naar de oever, boekje lezen, kijken naar de oever, even op bed liggen, rondje over het cruiseschip enz. Kunnen wij niet zeggen: computertje kijken, boekje lezen, mailtje sturen, computertje kijken, rondje door lopen door Vlagberg enz.
    Nu heerlijk buiten in de tuin eten (Ayam Kari Dua) verder kijken naar de oevers van de sloot, krantje lezen, rondje door de tuin, berichtje naar Ton, kijken naar de oever van de sloot enz. Temperatuur is goed hier, vandaag iets koeler maar het is hier al twee weken echt zomer en morgen gaat de zomer weer verder. Bootje is toch maar drie dagen ... Succes met het vervolg van de reis.
    Groet Hennie.

  • 29 Augustus 2016 - 19:21

    Jan En Gerrie:

    Arme Ton ,ik geloof er niks van dat jij steeds maar weer hetzelfde ritueel bezigde.Je zal wel met iets interessants bezig zijn waar wij niet van mee mogen genieten, maar gelijk heb je jochie.Maar goed is dat niet het geval dan kan je een beetje tot jezelf komen en kan je pootje tot rust komen, hoe gaat het daar trouwens mee ? Tonneke tot het volgende spannend verhaal, ondanks geniet .Liefs J EN G .

  • 30 Augustus 2016 - 06:52

    Jaak:

    Antoine,
    Ruilen?????

  • 30 Augustus 2016 - 19:27

    Rob Conijn:

    Hey Ton,

    Dacht vanavond waar zou Ton ergens zitten en zou hij nog iets spannends meemaken.
    Mijn dochter komt net terug uit Brazilië en zij is op krokodillen jacht geweest, misschien iets voor jou.....
    groet en nog een fijne reis verder.

  • 01 September 2016 - 04:09

    Bianca Christiaansen:

    Hey die Ton,

    Nou jij heb het echt heel moeilijk daar!! Zullen we ruilen? Jij werken en ik heerlijk naar die prachtige oevers kijken en boekjes lezen. Ha Ha dat lijkt mij wel iets hoor. Maar ik lees dat je het goed naar je zin heb en dat moet ook. Ik zit in de nacht en dacht ineens hoe zou het met Ton zijn? Dus even je verslagen gelezen. Ga nog even verder lezen. Doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Tefé

Noord Brazilië en Colombia 2016

2016 wordt Brazilië en Colombia
Niet voor de olympische spelen maar meer voor de Amazone en de kust.
De Amazone ontdekken? Rio de Janeiro, Salvador de Bahia of de backpackers enclave Pipa bezoeken? Dan moet je zeker backpacken of rondreizen door Brazilie.

De natuur in dit prachtige land is adembenemend en er is genoeg te doen en te beleven. Uiteraard staat Brazilie wereldwijd bekend om het voetbal en carnaval. Maar er is veel en veel meer. Het grootste land van Zuid-Amerika is ook groots in zijn natuurschoon. De uitgestrekte Amazone jungle, de spetterende watervallen van Iguazu, de fantastische stranden met goede duik en snorkel mogelijkheden en de rijke dierenwereld van de Pantanal imponeren iedere reiziger.

En een uitstapje naar Colombia maar dat afhankelijk van hoe de reis verloopt.Colombia, voor veel mensen is dit Zuid-Amerikaanse land vooral bekend als het land van Pablo Escobar en de daarbij behorende drugsmaffia, maar Colombia is ook het land van tropische stranden, de Amazone, salsa en een waanzinnig gastvrije bevolking. Vraag elke toerist in Colombia wat ze van het land vinden en hun gezicht begint te stralen, Colombia is een fantastisch land.
Met een oppervlakte van zo’n 1,1 miljoen km² (ruim 27 keer zo groot als Nederland) en een locatie vlakbij de evenaar heeft het land ontzettend veel te bieden en kun je het gehele jaar reizen binnen dit paradijs in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

07 November 2016

Weer op honk in Donk

05 November 2016

De conclusie: vier maanden is te kort

03 November 2016

De zwevende kiezer

02 November 2016

Welke foto komt op de cover ?

01 November 2016

Het begint af te tellen
Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 395831

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: