Doel niet gehaald, dus aanvaardbaar alternatief - Reisverslag uit Jericoacoara, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Doel niet gehaald, dus aanvaardbaar alternatief - Reisverslag uit Jericoacoara, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Doel niet gehaald, dus aanvaardbaar alternatief

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

28 Juli 2016 | Brazilië, Jericoacoara

Laat ik jullie vandaag eens meenemen in de geschiedenis en de beschrijving van het dorp Jericoacoara.
De geschiedenis van dit, oorspronkelijke vissersdorpje is klassiek. In 1500 zette ontdekkingsreiziger Vincente Yanez voet aan wal. Hij was kapitein bij de vloot van Columbus. Daarna was Jericoacoara eeuwenlang een klein vissersdorp. In 1970 kwamen de hippies om de hoek kijken en werd het dorp langzaamaan toeristischer tot en met nu: super toeristisch.

De hippies zijn nog niet helemaal weg, tegen zonsondergang komen ze tevoorschijn met hun stalletjes met exotische sterke drank, kraaltjes en snoertjes. Gekleed in jaren zestig tenue, baard en rasta haar.
Het dorp bestaat nu uit vier hoofdstraten, volgebouwd met restarantjes, pizzaria's, pousada's, souvenir winkeltjes, surf-shops en andere toeristisch spul. Oorspronkelijke huizen zijn er bijna niet. Het weinige oorspronkelijke hier zijn de onverharde wegen van mul strandzand.
Er is tamelijk wat verkeer, vooral 4x4 wagens en buggy's, dit vanwege het mulle zand. als voetganger moet je hier redelijk vaak aan de kant. De straten bij het strand en het strand zijn formeel auto vrij, maar niet heus.

Om hier te komen is een heel geregel maar daar heb ik al over geschreven. Vanuit Fortaleza kan je wel met een bus naar Jijoca, waar tevens de dichtstbijzijnde bank is.
Vanaf daar slinger je met een terreinwagen over de duinen naar Jericoacoara, waar nog altijd slechts duizend inwoners wonen.
Tenzij je een geoefende duincoureur bent, kom je alleen met een chauffeur heelhuids aan in het dorp.

Het symbool van Jericoacoara is de rots Pedra Furada. De tien meter hoge 'verveelde steen' staat als een soort toegangspoort voor de kust. Deze staat echter een heel eind uit het dorp.
Ik heb vandaag geprobeerd er naar toe te lopen maar na een uur heb ik het opgegeven, lopen door brandend mul zand, geen schaduw en meer dan 30 graden. Ik verbruik dan 1 liter water per kilometer. Jammer dan......ik heb andere rotsen gezien: ook mooi.
Het schijnt dat je tussen half juni en eind juli , precies door het gat in de rots, de zon in de zee zakken.
Dankzij Jericoacoara's noordelijke ligging is het de enige plek in Brazilië waar de zon in je blikveld het water raakt. Gisteren heb ik al een foto van de zonsondergang op mijn Facebook gezet.

De tweede natuurlijke attractie is "Por do Sol" Hier ben ik gisteren al geweest en de foto's heb ik gisteren geüpload. Tegen zonsondergang zitten er honderden mensen op deze duin hoe de immense oranje bol in de oceaan verdwijnt.

Gisterenavond leek het eerder op een menselijke mierenhoop dan op een duin zoveel mensen zaten erop.
Zodra de zon onder is, begint iedereen te applaudisseren en de mensenmassa komt de duin af, het strand op en richting de kraaltjes en kettinkjes van de hippies en de vele restaurantjes.

Het landschap van veranderlijke witte duinen, moerassen en mangroven is een kwetsbaar ecosysteem. Daarom werd het in 2002 uitgeroepen tot een nationaal park. Dit park strekt zich uit over 200 vierkante kilometer. Deze bescherming voorkomt bijvoorbeeld de aanleg van wegen.
Ik merk echter wel dat een groot gebied doorkruisd wordt door 4x4 wagens en buggies. Te voet kom ik er als Hollander er niet door, te heet, te veel mul zand, te weinig schaduw en te weinig drinkwater. Verdwalen schijn ook nog een gevaar te zijn.

Na mijn poging van een uur om de Pedra Furada te bereiken, en een uur voor de terugweg, dompel ik mij in het enige aanvaardbare alternatief: mijn zwembadje.
Schaduw, koud water, fles drinkwater.

Mijn verblijf wordt hier met twee nachten verlengt anders moet ik morgen al weg. Ik weet nog niet hoe en waar naar toe. Budgetair komt het ook wel goed uit, een stevig ontbijt zit in de prijs van de Pousada in en ik heb een supermarkt gevonden voor de overige dag, ham, kaas, brood, boter, water en voor in de avond een Coca-Cola.

Helaas heb ik zelf geen kookgelegenheid anders.............

.

  • 28 Juli 2016 - 22:54

    Ans:

    Zo te horen valt het niet mee om van a naar b te komen. Wat zijn wij dan verwend. Ook jammer dat er zo weinig schaduw is op het strand, het ziet er wel mooi uit. Die mierenhoop ziet er ook heel leuk uit. We horen weer wel hoe je daar gaat ontsnappen en waar je reis naar toe gaat. Veel plezier bij je zwembadje.

    Liefs Ans

  • 29 Juli 2016 - 05:54

    Jaak:

    Hé Anthony, om het internationale karakter maar eens te benadrukken,

    Heerlijk om s'ochtends vroeg, als mijn kranten wr nog niet zijn, en ik tóch behoefte heb aan een toiletbezoek, jouw reisverhalen te lezen. Dankbaar tóch? Dat bedoel ik maar, zo heb je tenminste eer van je werk en ook nog een bepaalde functie bij 'het downloaden' om in de terminologie van Jan Loeffen te blijven. Hou je haaks en tot lees!!

    Jaak

  • 29 Juli 2016 - 15:42

    Chris En Toos:

    Gelukkig nu geen stress maar nog 2 daagjes relaxen. Leuk zo'n hippie markt lijkt ons.
    XXX Chris en Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Jericoacoara

Noord Brazilië en Colombia 2016

2016 wordt Brazilië en Colombia
Niet voor de olympische spelen maar meer voor de Amazone en de kust.
De Amazone ontdekken? Rio de Janeiro, Salvador de Bahia of de backpackers enclave Pipa bezoeken? Dan moet je zeker backpacken of rondreizen door Brazilie.

De natuur in dit prachtige land is adembenemend en er is genoeg te doen en te beleven. Uiteraard staat Brazilie wereldwijd bekend om het voetbal en carnaval. Maar er is veel en veel meer. Het grootste land van Zuid-Amerika is ook groots in zijn natuurschoon. De uitgestrekte Amazone jungle, de spetterende watervallen van Iguazu, de fantastische stranden met goede duik en snorkel mogelijkheden en de rijke dierenwereld van de Pantanal imponeren iedere reiziger.

En een uitstapje naar Colombia maar dat afhankelijk van hoe de reis verloopt.Colombia, voor veel mensen is dit Zuid-Amerikaanse land vooral bekend als het land van Pablo Escobar en de daarbij behorende drugsmaffia, maar Colombia is ook het land van tropische stranden, de Amazone, salsa en een waanzinnig gastvrije bevolking. Vraag elke toerist in Colombia wat ze van het land vinden en hun gezicht begint te stralen, Colombia is een fantastisch land.
Met een oppervlakte van zo’n 1,1 miljoen km² (ruim 27 keer zo groot als Nederland) en een locatie vlakbij de evenaar heeft het land ontzettend veel te bieden en kun je het gehele jaar reizen binnen dit paradijs in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

07 November 2016

Weer op honk in Donk

05 November 2016

De conclusie: vier maanden is te kort

03 November 2016

De zwevende kiezer

02 November 2016

Welke foto komt op de cover ?

01 November 2016

Het begint af te tellen
Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 395685

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: