van reizen tot het muziekfestijn op het plein - Reisverslag uit Lagoinha (3), Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu van reizen tot het muziekfestijn op het plein - Reisverslag uit Lagoinha (3), Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

van reizen tot het muziekfestijn op het plein

Blijf op de hoogte en volg Ton

23 Juli 2016 | Brazilië, Lagoinha (3)

Wat betekent het om in een reisroutine te komen ?
Het reizen zelf (je verplaatsen van de ene plek naar de andere is maar een kleinigheid) maar het regelen van de reis, mogelijkheden onderzoeken en op de plaats van bestemming een kamer/ bed hebben dat is de lol.
Die lol geeft ook wel wat stress maar daar wordt het alleen maar leuker van.

De routine bestaat eruit om bij aankomst gelijk te gaan uitzoeken hoe je weer gaat vertrekken

Zoals ik al eerder heb geschreven is het vinden van een pousada niet altijd even gemakkelijk hier, ik weet niet of dat in heel Brazilie geldt maar in ieder geval wel in dit gedeelte.
Verkijk je ook niet op het woord pousada, het betekend vertaald: herberg maar het zijn hotels of hotelletjes in allerlei soorten en maten. Ik ben gewend aan de term "guesthouse" maar dat gaat hier niet op. Een pousada is vaak ook niet hetzelfde als een guesthouse.

Vanmorgen ben ik maar begonnen met het uitchecken bij mijn eerste hotel in Fortaleza, een hotel waar ik een goed gevoel bij overhou. Op hun logo staat " Se sinta en Casa" "zich thuisvoelen" in het Nederlands, en ja, ik heb mij er thuis gevoeld. De kamers waren simpel, het ontbijt erg goed maar vooral het personeel was heel erg vriendelijk, gastvrij en vooral behulpzaam met al mijn "domme" vragen en veel verzoeken. Dat maakt voor mij het verblijf aangenaam.
Betalen, handjes schudden, dan een goed en stevig ontbijt en dan staat de bus voor. De bus voor een dagtrip naar Lagoinha, een trip die ik alleen gebruik voor het vervoer.

Fortaleza uit, weg van de hoge betonnen gebouwen, door een paar, meer Braziliaans lijkende dorpjes, kleine winkeltjes maar dan al snel de snelweg op. Het eerste half uur onder het genot van het Portugeese propaganda verhaal over de palmbomen en cashewnoten bomen naast de weg. Het verhaal is niet interessant en het landschap ook niet. Al ras dut ik wat weg.

Een kleine 2 uurtjes rijden komen we Lagoina binnen, als de welbespraakte reisleider vraagt waar ik afgezet moet worden zie ik de door mij gereserveerde Pousada: "hier ! Stop! Niet verder ! " en ik sta in een wip op straat.
Helemaal in het begin van het dorp, ships, ook het verste van het strand...........maar ja, we zien wel.

De link naar mijn huidige verblijfsplaats: http://edenpousada.com.br/index.php
Een kleine pousada, ziet er erg nieuw uit, redelijke kamer die er heel netjes uitziet met badkamer, douche, wc, airco, kluisje, tv en grote badhanddoeken. Ik breng de spullen naar mijn kamer en loop even naar buiten.
Het is een dorp, vanaf de voordeur kijk je dwars door het dorp naar het kerkplein. Kortom het is klein hier, heerlijk.

Aan de overkant zit de slager, met vijf mannen voor de deur, aan het bier. Het is tenslotte al 11 uur !

Reizen is vooruitdenken, als je ergens aankomt moet je weten hoe je er wegkomt en waar naar toe. Ik bestook de receptioniste met mijn vele vragen, samen achter Google translate want haar Engels is net zo goed als mijn Portugees. Zij heeft een kennis in de plaats van mijn volgende bestemming die ook een pousada heeft. Zij aan het werk, informeren, prijzen en beschikbaarheid opvragen.

Ik ga op verkenning uit, een heerlijk klein dorp, binnen vijf minuten sta ik op "het kerkplein", links ga je naar beneden richting strand. Het dorp ligt hoger, zeg maar op een rots. Hieronder een groot strand.

Het dorp doet lekker dorps aan, een genot ten opzichte van die betonnen stad Fortaleza, kleine winkeltjes, niet veel verkeer. Zo nu en dan komt er een wagen met luidsprekers door het dorp, er zal wel wat te doen zijn.

Ik sjok door naar het strand wat erg groot is, gedeeltelijk bezet met tafels en stoeltjes onder een parasol. De zon staat hoog zodat de parasols weinig schaduw geven. De temperatuur is hoog. Er is redelijk veel volk op het strand, dit in tegenstelling met de hoeveelheid volk in het dorp.

Ik loop een gedeelte van het strand af, zelfs voorbij het "toeristisch" gedeelte. Ik merk dat dit strand een nadeel heeft: geen "gratis" schaduw.
Na minder dan een uurtje op het strand te hebben gebanjerd besluit ik maar eens ruig te doen en koop voor €0,75 een halve liter water en settel me in een strandtentje.
(Iedereen kan mij dan een krent noemen maar op het dorpsplein is het water maar €0,60 voor anderhalve liter)

Na een uurtje of twee wandel ik door het dorp terug, koop onderweg zo'n grote fles water en keer terug naar mijn pousada. En wat schets mijn verbazing:

De receptioniste heeft een bevestiging van een pousada op de volgend bestemming, 2/3 van de prijs van hier, met hangmatten en een zwembad, ik zie ligstoelen op de foto (hier heb ik alleen een rechte, harde keukenstoel).
Vervoer heeft ze nog niet geregeld maar zij kent iemand die naar mijn volgende bestemming gaat, ze moet die alleen vanavond nog spreken en naar de prijs vragen.

Kortom, zo wordt je eigen reis regelen een lol en als de volgende bestemming vanavond geregeld is dan heb ik twee dagen vrij.

Tegen zonsondergang ben ik weer terug op het strand, nu bijna verlaten door alle gasten, de parasols en restaurantjes worden opgebroken, geen avondlijk strandleven dus. Het is heerlijk op het strand, een stevige warme zee wind maar niet meer de brandende zon, die mijn gezicht al aardig heeft verbrand.

De dag sluit ik af met een pizza en het feest op het dorpsplein, ik schreef toch al dat er wat te doen was.
(ik zal proberen een korte video impressie op de site te zetten)

  • 24 Juli 2016 - 02:59

    Ans:

    Wat een luize leven heb je toch. Makkelijk hè als je de taal niet kent en dat er dan toch alles voor je geregeld word. Ziet er wel heel mooi en gezellig uit. Beter dan die hoge torens al hebben die ook wel wat. Maar het landelijke is toch aangenamer. Geniet nog van je vakantie dan kunnen wij genieten van je verslagen.
    Liefd Ans

  • 24 Juli 2016 - 08:37

    Jaakie:

    My friend,

    En bij ons kost anderhalve liter H2O bij de Lidl €0,20.....je hoeft niet zo ver weg te gaan om de prijs van water te ontdekken? Ben blij dat het je goed gaat en de 'schwung' van het reizen weer te pakken hebt....nog douchecellen tegen gekomen waar je niet in past? Zou mij dus ook kunnen overkomen....hier warm en drukkend weer.....aanslag in München beheerst het nieuws en dat Bauke Mollema ui de top 10 van de Tour is gevallen.....maar ik denk dat je interesse naar andere dingen uitgaat......

  • 24 Juli 2016 - 08:49

    Chris En Toos:

    Nou je hebt je draai al aardig gevonden. Wij gaan straks ma haar verjaardag vieren, drink jij er maar eentje op haar gezondheid daar. Ik trakteer :).
    XXX Chris en Toos

  • 24 Juli 2016 - 14:35

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Ziet er allemaal goed uit (foto's).
    Water is in Kroatië even duur, dus maak je geen zorgen.
    Groet Hennie.

  • 24 Juli 2016 - 14:50

    Jan En Gerrie:

    Ha Tonneke , al heel wat mee gemaakt,zelfs de deur te klein van de douch .Denk je aan de koolhydraten anders kan je zo meteen niet een douch meer vinden waar je nog in kan,grapje.[ KOOLHYDRATEN IS HET WOORD DAT HERMAN ALLEEN NOG MAAR UIT SPREEKT DE LAATSTE TIJD ] Zoals ik lees Ton ben je aardig weer in vakantie vorm en geniet je er lekker van . Je hebt het ook verdiend ,maar ook nodig met zulk een lastige werkopdracht gevers in de cliënten raad.HER-GER EN LAN...We missen je wel Ton,we blijven zeuren dat je weer terug mag komen na je vakantie.Jochie geniet maar blijf Allert.Een dikke knuffel van Jan en mij xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Lagoinha (3)

Noord Brazilië en Colombia 2016

2016 wordt Brazilië en Colombia
Niet voor de olympische spelen maar meer voor de Amazone en de kust.
De Amazone ontdekken? Rio de Janeiro, Salvador de Bahia of de backpackers enclave Pipa bezoeken? Dan moet je zeker backpacken of rondreizen door Brazilie.

De natuur in dit prachtige land is adembenemend en er is genoeg te doen en te beleven. Uiteraard staat Brazilie wereldwijd bekend om het voetbal en carnaval. Maar er is veel en veel meer. Het grootste land van Zuid-Amerika is ook groots in zijn natuurschoon. De uitgestrekte Amazone jungle, de spetterende watervallen van Iguazu, de fantastische stranden met goede duik en snorkel mogelijkheden en de rijke dierenwereld van de Pantanal imponeren iedere reiziger.

En een uitstapje naar Colombia maar dat afhankelijk van hoe de reis verloopt.Colombia, voor veel mensen is dit Zuid-Amerikaanse land vooral bekend als het land van Pablo Escobar en de daarbij behorende drugsmaffia, maar Colombia is ook het land van tropische stranden, de Amazone, salsa en een waanzinnig gastvrije bevolking. Vraag elke toerist in Colombia wat ze van het land vinden en hun gezicht begint te stralen, Colombia is een fantastisch land.
Met een oppervlakte van zo’n 1,1 miljoen km² (ruim 27 keer zo groot als Nederland) en een locatie vlakbij de evenaar heeft het land ontzettend veel te bieden en kun je het gehele jaar reizen binnen dit paradijs in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

07 November 2016

Weer op honk in Donk

05 November 2016

De conclusie: vier maanden is te kort

03 November 2016

De zwevende kiezer

02 November 2016

Welke foto komt op de cover ?

01 November 2016

Het begint af te tellen
Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 395908

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: