De deur is te klein - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu De deur is te klein - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

De deur is te klein

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

20 Juli 2016 | Brazilië, Fortaleza

Het wordt nog lachen op deze reis. Na een vermoeiende reis gisterenavond het hotel snel gevonden. Moe maar tevreden dat ik mijn hotel enkel gevonden heb. Aardige mensen (waar ik overigens geen woord mee kan wisselen.
Als een blok ben ik in slaap gevallen in een simpele kamer met airco. Het is hier warm dus die airco heeft zijn dienst al goed gedaan.

Bij het opstaan is er een direct probleem, ik wil douchen maar de deur van de douchecabine is te smal, ik kan er niet in. De theorie dat de deur goed is maar dat ik te dik ben wordt overboord gegooid hoor.

Ik kan, in de loop van de ochtend van kamer wisselen, fijn want ik krijg dan ook een kamer met een kluisje.

Wat moet je nu vertellen van zo'n eerste dag op reis ? Het is eigenlijk niet meer dan een grote verplaatsing, in etappes geknipt met daartussen even rennen en zoeken.

Vertrek in Beek en Donk om 04.30 uur want je moet op tijd op Schiphol zijn. On-line inchecken was niet gelukt. Peter en Wietse waren zo vriendelijk mij weg te brengen, zijn die jongens ook een keertje vroeg uit. En de meeste van jullie kennen de reisroute: langs het Helimonds kanaal naar Den Bosch, de A2 tot iets voor onze hoofdstad en dan links naar Schiphol.

De rij van de incheck-balie is lang, heel lang maar gelukkig ontdekte er iemand die ook met Iberia zou gaan vliegen dat de Iberia rij achter deze lange rij begon en heel veel korter was. Toch gaat er heel wat tijd zitten in dat inchecken. Hoeveel tijd het ik nog, effe kijken. Kut, horloge weg, lege pols......terwijl ik in mijzelf staat te praten en mopperen ziet iemand dat ik mijn horloge mis. "Daarstraks is een zwart horloge gevonden op het zebrapad en die hebben ze apart gelegd op de rand van de bloemenbak".
Maar ja, dat is meer dan een half uur geleden, ik ben nog gaan kijken maar helaas.......

Ik moet gaan opschieten, de gate is aan de andere kant van Schiphol en ik moet nog een horloge kopen.........horloge winkel 1 heeft alleen horloges van + €150,=. Horloge winkel 2 is beter, vanaf €35,=, verkocht, doorlopen en bij de gate direct het vliegtuig in.

Normaal ben ik toch wel gewend om een ontbijtje te krijgen in het vliegtuig maar nu is het nichts, niente, noppes. Een bekertje koffie kan je kopen voor €2,50. Zelfs in Madrid bij het overstappen heb ik geen tijd om een hapje eten te scoren of een sigaretje te roken. Van de ene kant van het vliegveld naar de andere kant en gelijk weer boarden. Als je geen haast hebt krijg je het hierdoor wel. Vliegveld Madrid lijkt wel een beetje op Ikea, een looproute door alle afdelingen van de winkel. Echt blakeren van een duidelijke route is er niet bij.

En dan de lucht in, ook dit is weer weinig "eventfull" of het moet de "lunch" zijn die geserveerd wordt. Volgens het reclameboekje gemaakt door de beste chef koks van de wereld. Ze beseffen echter niet dat de beste chef kok echt niet voor een vliegmaatschappij gaat werken.
En dan....12 uur....van dutje tot dutje, stukje film, dutje, gordel af, gordel vast. O ja, ik ben voor het idee om kleine kinderen voortaan een narcose te geven in het vliegtuig.

En dan Rio, ook daar is het haasten, ik moet eerst mijn bagage ophalen, dan met alles door de controle (ook mijn 40 Javaanse jongens) en dan zoeken, veel lopen naar de hal van de binnenlandse vluchten. Alles neemt zoveel tijd in beslag dat ik bijna mijn vlucht mis, bijna is gelukkig niet helemaal.

De laatste vlucht is naar Fortaleza, een uurtje later dan de planning land ik, snel mijn bagage, geen controles meer en de taxi service is hier geweldig goed geregeld. De prijzen staan vast dus geen onderhandelingen en afzetterij.
De rit naar het hotel gaat erg vlot, er wordt dan ook links en rechts ingehaald, rode stoplichten ??? Daar doen ze hier niet aan. Maximale snelheid is onduidelijk.

En zo eindigt mijn eerste verhaal met een bakje koffie en een Javaanse jongen aan de rand van het zwembad. Ik heb besloten vanochtend maar eens niet veel te doen, eerst maar op een kamerruil wachten. Buiten de muren wacht Fortaleza wel tot vanmiddag.........

  • 20 Juli 2016 - 13:05

    Bea:

    Hoi Ton,
    misschien had je jezelf eerst moeten inzepen en kon je dan door de douchecabine glijden.
    Leuk verhaal, zie het helemaal voor me. Geniet ervan.
    groetjes, B

  • 20 Juli 2016 - 13:22

    Henny:

    Wat fijn dat je wederom een blog bijhoudt / ik ben ook erg benieuwd wat jouw favoriete Olympische sport is : ongetwijfeld als sportieve Hollander dwing jij daar in Forteleza heel veel respect af : we zijn trots op jou !

  • 20 Juli 2016 - 13:32

    Jolanda:

    Nou ton dat begint goed groene zeep wil ook wel eens helpen hahaha jolanday

  • 20 Juli 2016 - 13:42

    Will Vugs:

    Zoals gewoonlijk nu eerst een Javanese jongen!

  • 20 Juli 2016 - 15:03

    Janneke & Arthur:

    Geniet van de reis en de grote hoeveelheid Javaanse Jongens! Groeten uit Skagen (Denemarken).

  • 20 Juli 2016 - 16:27

    Chris En Toos:

    Het grote avontuur is begonnen!!! Dachten dat Aziatische mensen kleiner waren dan de Europese. Maar ja ook in Brazilië dus.
    XXX Chris en Toos

  • 20 Juli 2016 - 17:47

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Mooi verhaal Ton, volgens mij klopt de theorie die jij overboord hebt gegooid wel, maar ja ...
    Hotel ziet er verder goed uit. Veel reisplezier, groet Hennie

  • 20 Juli 2016 - 17:47

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Mooi verhaal Ton, volgens mij klopt de theorie die jij overboord hebt gegooid wel, maar ja ...
    Hotel ziet er verder goed uit. Veel reisplezier, groet Hennie

  • 20 Juli 2016 - 20:07

    Ans:

    Zo, het eerste reisverslag is er weer. Samen met de eerste hindernissen. Dit heb je vorig jaar moeten missen en wij ook. Het zwembad ziet er goed uit. Ben benieuwd naar je volgende reisverlagen. Veel reisplezier.
    Groetjes Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Fortaleza

Noord Brazilië en Colombia 2016

2016 wordt Brazilië en Colombia
Niet voor de olympische spelen maar meer voor de Amazone en de kust.
De Amazone ontdekken? Rio de Janeiro, Salvador de Bahia of de backpackers enclave Pipa bezoeken? Dan moet je zeker backpacken of rondreizen door Brazilie.

De natuur in dit prachtige land is adembenemend en er is genoeg te doen en te beleven. Uiteraard staat Brazilie wereldwijd bekend om het voetbal en carnaval. Maar er is veel en veel meer. Het grootste land van Zuid-Amerika is ook groots in zijn natuurschoon. De uitgestrekte Amazone jungle, de spetterende watervallen van Iguazu, de fantastische stranden met goede duik en snorkel mogelijkheden en de rijke dierenwereld van de Pantanal imponeren iedere reiziger.

En een uitstapje naar Colombia maar dat afhankelijk van hoe de reis verloopt.Colombia, voor veel mensen is dit Zuid-Amerikaanse land vooral bekend als het land van Pablo Escobar en de daarbij behorende drugsmaffia, maar Colombia is ook het land van tropische stranden, de Amazone, salsa en een waanzinnig gastvrije bevolking. Vraag elke toerist in Colombia wat ze van het land vinden en hun gezicht begint te stralen, Colombia is een fantastisch land.
Met een oppervlakte van zo’n 1,1 miljoen km² (ruim 27 keer zo groot als Nederland) en een locatie vlakbij de evenaar heeft het land ontzettend veel te bieden en kun je het gehele jaar reizen binnen dit paradijs in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

07 November 2016

Weer op honk in Donk

05 November 2016

De conclusie: vier maanden is te kort

03 November 2016

De zwevende kiezer

02 November 2016

Welke foto komt op de cover ?

01 November 2016

Het begint af te tellen
Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 395815

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: