En dan het weer en een dorpje verderop - Reisverslag uit Ampefy, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu En dan het weer en een dorpje verderop - Reisverslag uit Ampefy, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

En dan het weer en een dorpje verderop

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 December 2014 | Madagascar, Ampefy

Om dan maar direct met de deur in huis te vallen: het weer.Uit veel reacties op mijn weblog wordt er melding gemaakt van het weer. Het weer in Nederland, het weer hier.

Het is koud hier, verrekenis koud. Toen ik vanmorgen om zeven uur opstond en naar buiten ging was het denk ik een graadje of 13 (geschat). En dat is koud.
Als je dat niet geloofd vraag het maar aan de Madagasi's.

Nu is de gevoelswarmte natuurlijk een relatief begrip.voor de nacht vind ik het een heerlijke temperatuur om te slapen.
Echter het zonnetje breekt snel door en rond half negen voelt het aan als een mooie zomerochtend in Nederland, wederom geschat op zo'n 20 graden.

Vandaag is de lucht blauw met hier en daar een streep van lichte sluier bewolking. Dat is andere dagen anders geweest. De laatste dagen staat er hier een behoorlijk sterke wind met veel witte bewolking. De wind hield een groot gedeelte van de dag aan tot ongeveer vier uur in de middag, dan verschijnen er dreigende wolken waarbij je denkt dat het zo gaat regenen. Het is tot nu toe hier echter droog gebleven.

De laatste regen heb ik gehad op de weg hiernaar toe, bij de hoofdstad Antananarivo.
De dagtemperatuur schat ik hier op rond de 25 graden of ietsjes hoger.

Het weerbeeld verschilt in Madagascar.
Tijdens mijn rondreis ben ik niet ontevreden. Ik heb een beetje regen en mist gehad in Andasibe maar daar heet het niet voor niets een tropisch regenwoud. Verder heb ik een halve dag regen gehad op Ile de Sainte Marie. Twee flinke onweersbuien tijdens mijn riviertrip over de Tsiribihina rivier. Een halve dag regen in Fiananrantsoa. Wat lichte regenval en mist tijdens mijn reis bij het NP Ranomafana (wat ook tropisch regenwoud is) en dan wat regen onderweg naar hier. Diverse malen is er, op diverse plaatsen, 's nachts een hevige onweersbui overgetrokken maar die tel ik niet mee want vanuit je bed heb je daar niet zo'n last van.

Uiteindelijk ben ik maar twee keer echt nat geworden van de regen en heb mijn paraplu maar een keer gebruikt.

De temperatuur tijdens mijn reis was aangenaam voor een tropisch land. Aan de Oost en West kust was het overdag ongeveer 30 graden en 's nachts rond de 20.
In de hooglanden (Antsirabe, Abositra en ook hier) overdag 25 en 's nachts rond de 13/15 (heerlijk om te slapen).
De wind kan hier soms sterk zijn en ineens opsteken.

Woensdag avond ga ik waarschijnlijk wat lagere temperaturen meemaken maar dan ben ik in Beek en Donk.

Het weer gaat nu wel omslaan, ik kreeg net een mail uit Fiananrantsoa dat het daar nu een groot deel van de dag regent. Het regenseizoen gaat hier beginnen met in januari kans op een cycloon.

En dan vandaag. Natuurlijk een opstart, met uitzicht op meer en zwembad, een bakje koffie en een Javaanse Jongen. Ondertussen wordt mijn bedje opgedekt, de kamer gepoetst en de w.c., die maar door blijft lopen gerepareerd. Ik doe nog wat belletjes om mijn guesthouse voor de laatste twee nachten te reserveren. De laatste twee nachten zit ik vlakbij het vliegveld. Zelfs de taxi naar het vliegveld en van Eindhoven naar Beek en Donk zijn geregeld.

Mijn kamer schoon, mijn stoepje geveegd (doen ze zo'n vijf keer per dag wat onzin is want het waait net zo snel terug als het opgeveegd wordt). Even douchen en nog een bakje koffie. Afspraken met het guesthouse even per mail bevestigen, het ochtendkranten lezen op internet. Goh, wat is vakantie houden, in de vakantie, toch zwaar.

Gisteren ben ik vanuit het hotel maar eens naar rechts gelopen, dat betekent dat vandaag links op het programma staat. Na ongeveer 2 kilometer (mijn voet-actieradius) een klein dorp, nog kleiner dan Ampefy. Door de mensen wordt ik de hele tijd begroet met "salaam of bon jour".
Het kleine dorp heeft wat mooie plekjes om een foto te maken ( zie de bijgevoegde foto's.

En dan natuurlijk het vaste programma: het zwembad.
Het is bijna niet voor te stellen, dit hotel zit vol, ik schat zo'n 80 gasten en ik heb al dagen het zwembad alleen, alleen vandaag zijn er vijf mensen meer.

• 04 December 2014 - 14:16

Hennie:

Hoi Ton,
    Zeker en vast zal het woensdag kouder zijn. Vannacht was het -3 graden. Geniet nog maar even van je zwembadje want hier kan je er binnenkort op schaatsen.
    Mooie foto's Ton, geeft een goed beeld van alle 'activiteiten'
    Groet Hennie.

• 04 December 2014 - 14:51

Chris En Toos:

Dank je voor de update over het weer. De foto's zijn ook weer mooi. Toch gek dat er ze weinig gebruik gemaakt wordt van het zwembad, wij zouden het wel weten hoor. Jij ook hè.
    XXX Chris en Toos

• 04 December 2014 - 17:02

Ellie:

Waarschijnlijk een beetje zon van jou gekregen want vandaag was het minder koud. Of waren m'n oren beter beschermd tegen de kou? Heb net weer een uitslaapdag moeten inruilen voor een vroeg-op-wekker, want invallers komen graag, maar willen blijkbaar heerlijk uitslapen.Jammer voor mij.....
    Woensdag alweer hier ja???? Goed dat je het zegt, dan kan ik me er even op voorbereiden. Alhoewel je moeder het weer heerlijk zal vinden dat je op Nederlandse bodem bent, veilig en wel. Dat heb ik nou ook met mijn kinders hè; leuk dat ze ver weg gaan maar liever weer veilig dichtbij.
    Bij mij staat al een pan erwtensoep klaar, hum....
    Heb trouwens ook maar voor een gedeelte electriciteit, hoor nog geen generator ofzo......gaat ws nie gebeuren. Heb van die leuke halogeenlampjes die het natuurlijk na jaren ook eens begeven. Geen nood, dacht ik, dan kopen we nieuwe in dit dorpje. Zo gezegd zo gedaan, nieuwe lampjes erin en aanknippen maar......helaas ze branden niet. Tja dat wordt weer ontdekken wat er nog meer aan de hand kan zijn. Onderhand is hier alles in de revisie geweest: auto, fiets, laptop etc, etc.Zelf kom ik in het nieuwe jaar aan de beurt, maar dat die lichtjes 't nou niet doen.....bale hoor. Ga denk ik maar de kerstboom opzetten.
    Nou Ton, zwem ze nog even en ècht 20 graden is aanmerkelijk warmer dan hier!
    Laatste momentjes genieten van het madagaski.
    liefs, ellie

• 04 December 2014 - 23:00

Ton V D H:

Hoi Ton,

Terwijl jij al aftelt voor de terugreis, tellen wij langzaam af voor onze heenreis. Lekker weg uit de kou hier en vooral heel lekker eten.
    Ik heb je reisverslag van Maleisië goed gelezen en hier en daar wat tips genoteerd. En natuurlijk heb ik ook bijna elke dag je blog van deze reis gelezen.
    Madagaskar is niet het makkelijkste land om te reizen lijkt me. Ik spreek redelijk Fans, maar het trekt ons toch minder. Wel heel armoedig, en heel veel slechte wegen. En na 2 flinke rugoperaties wil ik mijn vrouw dat niet aandoen. Het gaat nu goed en dat willen zo lang mogelijk houden.
    Ik vindt dat de problemen met je voet wel erg lang duren. Het heeft je wel erg beperkt. Goed kunnen lopen is belangrijk. Ik zou er terug thuis maar eens goed naar laten kijken.
    Verder nog fijne dagen en geniet er nog even van.

Groetjes,
    Ton en Vera