Ampefy, het dorp aan het meer(tje) - Reisverslag uit Ampefy, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Ampefy, het dorp aan het meer(tje) - Reisverslag uit Ampefy, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Ampefy, het dorp aan het meer(tje)

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

03 December 2014 | Madagascar, Ampefy

Het dorp is maar een dorp, een doorlopende straat evenwijdig aan het meertje. Een aantal onverharde zijstraten, een katholieke en een protestantse kerk, een openbare en een privé school, en wat kraampjes en winkelstalletjes.

Aangezien ik gisteren de gehele dag op het hotel terrein ben geweest leek het mij vanmorgen op zijn plaats om maar eens door het dorp te wandelen. Langzaam aan, met de brace rond mijn enkel en niet teveel op de onverharde wegen.

Het meer is niet zo groot dus de wandeling naar de overkant (waar jullie gisteren de foto's van hebben gezien) is te doen. De rivier die door het dorp loopt is ook de plaatselijke wasplaats. De school is uit en ik wordt door een veertien jarige knul aangesproken die zich nu al uitgeeft voor een toeristengids. Ze doen van jongst af aan
al alles om wat geld bij te verdienen.

Onderweg koop ik nog wat lychees want een beetje fruit is zo gek nog niet.

Teruggekeerd in mijn hotel is het op mijn gemakje een sandwich omelet wegwerken en dan besluit ik maar eens wat te gaan regelen voor mijn laatste twee dagen in Antananarivo.

Het guesthouse waar ik de eerste drie nachten van mijn reis begon zit helaas vol. Ik heb echter nog een adres, vlak bij het vliegveld waarvan de eigenaresse een Nederlandse is maar op dit moment kan ik haar nog niet bereiken. Ze hebben beloofd dat ze vanavond terugbelt.

Als ik vandaag de "zakelijke" dingen geregeld krijg dan kan ik me de laatste dagen aan het zwembad richten op "de evaluatie van Madagascar".

• 03 December 2014 - 15:07

Eva:

Ik zal vanavond iedereen de groeten doen bij ons jaarlijks etentje van de OR
    Gr Eva

• 03 December 2014 - 15:29

Hennie:

Hoi Ton,
    We zullen aan je denken tijdens het etentje vanavond. Veel plezier aan het zwembad.
    Groet Hennie.

• 03 December 2014 - 19:01

Chris En Toos:

Na de rode kool met hachee, het is er hier weer voor, even een krabbeltje voor jou.
    Bijna niet voor te stellen dat mensen zo nog leven in deze tijd. De was doen in de rivier en drogen op de rotsen of in het gras, hier geen wasmachine of droger. We vragen ons toch af of mensen hier gelukkiger zijn of dat ze daar jaloers op ons zijn. Misschien weten ze het niet, dat hopen we maar.
    De foto's zijn mooi, waar we niet echt een indruk van krijgen is het weer, droog en warm zeker maar is het er zonnig? We zien wolken en wat blauw maar ook donkerder wolken.
    Hou ons maar op de hoogte.
    XXX Chris en Toos

• 03 December 2014 - 21:43

Ans:

Hoi Tton,

Net terug van een personeelsfeestje. Met als afsluiting een brabants buffet. In plaats van onverharde paden zijn wij kruisboog schieten gedaan, worstenbrood bakken en een bezoek aan de baseliek van Oudenbosch. Was gezellig. Nu je verhaaltje gelezen en je mooie foto's bekeken. Als je volgende week je rugzak gaat pakken neem dan ook de zon mee hier naar toe. Het is hier al best fris. Min 2 was het onderweg naar huis toe. Best een verschil met jou daar denk ik. Dus een beetje zon kunnen we wel gebruiken. Geniet nog even van je zwembad, dan kun je als je thuis komt het tegenover gestelde doen namelijk schaatsen. Nu tot morgen. Kijken weer uit naar de volgende foto's.
    Groetjes en liefs Ans

• 03 December 2014 - 22:34

Ellie:

weer een stukje gelezen van de reis. de huisjes op de foto's lijken zeer primitief en dat in tegenstelling tot de indruk die het hotel wekt. Dat lakens in de rivier gewassen toch zo wit lijken hè als ze op het bed liggen.
    Wat ben ik dan een bofkont met zo'n machine die ff de was voor me verwerkt, om nog maar niet te spreken van de droger die me heerlijk zachte handdoeken geeft.
    Zwem ze deze laatste relax dagen. bedacht me gisteren met schrik dat ik het behang voor je toilet nog niet heb opgestuurd.Daar gauw even een aantekening van gemaakt en dat komt het weekend dik in orde.
    Het is er voor jij je toiletje weer ziet!
    Relax ze.
    liefs, ellie