Monsieur Eskimo - Reisverslag uit Ampefy, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Monsieur Eskimo - Reisverslag uit Ampefy, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Monsieur Eskimo

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

01 December 2014 | Madagascar, Ampefy

Ik ben weer aangekomen op plaats van bestemming. Dit betekent (als het mij hier bevalt) dat ik 6 nachten hier ga blijven en dan nog twee nachten naar Antananarivo. Zelfs dit kan ook nog veranderen afhankelijk wat ze hier kunnen bieden.
Omdat ik een dag eerder ben heb ik voor een nacht een kamer in de tuin, morgen ga ik naar een kamer met uitzicht op het meer. Dan kan ik echt even uitpakken.

Het ziet er hier mooi uit, zowel qua hotel, kamer, uitzicht van het hotel, het zwembad.
Maar ik laat nog geen plaatjes zien, die komen morgen wel.
Jullie kunnen vast kijken waar ik nu zit op:

Vanmorgen om vier uur liep de wekker af, om vijf uur zou ik opgehaald worden door een taxibrousse bij het hotel. En net als de laatste twee maanden met alles hier, ze komen te laat.
Maar om zes uur zit ik, dan wel niet op de door mij gereserveerde stoel, in de taxibrousse op weg naar Antananarivo. Ik vertrek zo vroeg omdat mij nog niet duidelijk is hoe ik vanuit Antananarivo verder moet gaan. En ik wilde vandaag wel aankomen op de plaats van bestemming.

Naarmate we Antananarivo naderen hoe bewolkter het wordt en het gaat regenen. Balen, net op weg naar mijn "vakantie" en dan dit.

Een uur later dan de planning, want alles is hier een uur later dan de planning, bereik ik het taxi-brousse station in Tana. En nu: met een briefje in de hand dwaal ik wat rond en wordt automatisch de weg gewezen. Ook met de hulp van een van mijn mede passagiers die ook dezelfde richting uit moet. De taxibrousse is dan ook binnen een half uur gevonden en natuurlijk, er moeten nog meer passagiers gezocht worden. Ik vermaak me wat met de verkopers die allerlei rommel verkopen. Ze krijgen van mij gewoon in het Nederlands antwoord wat op de lachspieren van iedereen werkt.

Het is half elf dus moeten we om 12 uur aankomen in Analavory, althans volgens het boekje maar dit is Madagascar dus wordt het een uur later. Het landschap verandert van heuvels naar bergen. Aan de vorm kan je zien dat dit vroeger vulkaan gebied is geweest. Het meer waar ik naar toe ga is, volgens wat ze zeggen, een oude krater.
Het landschap is redelijk kaal, de ontbossing heeft hier flink huisgehouden, net als op veel plaatsen in Madagascar. En dan te weten dat het merendeel ook nog op hout kookt. Waar bomen zijn zie ik mensen hout sprokkelen.

In Analavory is het een gekkenhuis als het busje stopt. Ik wordt belaagd door verkopers met ijsjes. "monsieur Eskimo ?" Wordt er van alle kanten geroepen. "Eskimo" is de naam van het ijs. Ik steek de draak ermee en zeg dat ik Monsieur Eskimo ben en dat het vriest in mijn land. Ook hier wordt het een vrolijke boel.

Ook hoer zit ik zo in een taxi brousse en na een half uur wachten en een kwartier rijden bereik ik mijn hotel. Een behoorlijke oppervlakte met tuin, zwembad, restaurant, ontspanningsruimte. Ik heb het allemaal nog niet gezien. Ik heb honger en dorst, daarna wil ik een douche en dan een duik in het zwembad.

En daar zit ik nu dit verhaal te schrijven, niet een uur te laat maar een dag te vroeg. Ik kan mijn eigen cultuur toch niet loslaten dus liever te vroeg dan te laat.

• 01 December 2014 - 17:18

Chris En Toos:

Monsieur Eskimo moet zich zo langzaam aan maar gaan voorbereiden op koud weer in Nederland. Dus nu nog lekker genieten van zon, zee en zwembad want hier wordt het jassen en mutsen weer. Ma zei gisteren al "Ton zal het wel koud krijgen hier" maar wij weten dat het ieder jaar gelijk na aankomst erwtensoep maken is dus je bent het wel gewend toch.
    Inderdaad weinig bomen te zien, jammer maar het is niet anders. Wij gaan eens kijken naar je optrekje en wachten op de foto's.
    XXX Chris en Toos

• 01 December 2014 - 19:36

Ans:

Hoi Monsieur Eskimo,

Hier begint het nu af te koelen, een frisse wind en rond het vriespunt. Dus wen er maar vast aan. Heb net even op de site van je hotel gekeken en dat ziet er niet slecht uit. Daarom geniet lekker van de zon, strand, zwembad en het uitzicht. Ben benieuwd nar jou foto's van het hotel.
    Groetjes en liefs Ans

• 01 December 2014 - 19:49

Ma:

ik ben zoals gewoonlijk weer blij met jou bericht, nog even en je bent weer thuis,ik zal jou mailtjes wel missen maar ben ook weer blij als je weer heelhuids terug bent zo heeft ieder nadeel ook weer een voordeel maar ik denk niet dat ik elke dag een mailtje krijg, ik zie wel uit naar jou thuiskomst doe maar een dikke trui aan want je zal het hier wel koud vinden maar dat weet je wel van eerdere keren,en het is ook vroeger donker.ik ga maar een beetje kasje kijken. ik wacht weer op jou volgend mailtje.heel veel groetjes en liefs ma

• 01 December 2014 - 20:23

Hennie:

Hoi Antoine Eskimo,
    Mooi hotelletje, je kan er zelf waterfietsen volgens de foto's.
    Veel plezier en zwem ze.
    Groet Hennie.

• 02 December 2014 - 00:40

Ellie:

Oh wauw je hebt het weer goed voor elkaar zie ik wel!. Zo wil ik ook wel even 6 daagjes bijkomen van al dat heen en weer gedoe.Over eskimo's gesproken: vanmorgen op de fiets waren mijn oortjes akelig koud, brrr.
    voorlopig blijft het kwik rond het vriespunt en de zon knipoogt wel, maar kan me niet meer intens verwarmen.
    Dus Ton blijf nog even daar op je mooie stekje en koel de zonnewarmte af in het zwembad.
    Even terugkijkend op je vakantie tot zover: was er op voorbereid dat er geen of nauwelijks wifi zou zijn en dus niet alle dagen mail.......uiteindelijk bijna elke dag mail gehad dus voel me zeeeeer bevoorrecht.
    Zelfs volop fotoooos ontvangen....het lijkt wel sinterklaas.
    Slechte wegen zei je van tevoren, je zag allemaal onmogelijkheden om je reis te plannen. En toch heb je allerlei reisjes gemaakt en hotels geregeld. Je hebt zelfs 2x 10 uur in een boot gezeten om dubbel en dwars te genieten! Neem daar nog bij dat je miljoenen uit hebt kunnen geven....
    Nou volgens mij is deze vakantie de klapper van het jaar geworden, zo zelfs dat je voet ervan omklapte.
    Wie zei ook weer: pijn is fijn en bloed moet? een bekende nederlander?
    Geniet nog even op je huidige stekje, dan ga ik gauw onder de wol, want ook hier loopt de wekker vroeg af en ik heb nog geen taxibrousse voor dadelijk besteld.
    veel liefs, ellie