Routeplanner 7.1 versie 61 - Reisverslag uit Mananjary, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Routeplanner 7.1 versie 61 - Reisverslag uit Mananjary, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Routeplanner 7.1 versie 61

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

26 November 2014 | Madagascar, Mananjary

Op dit moment van mijn reis zou eigenlijk mijn terugreis moeten beginnen. Zoals zo vaak zijn de wegen in Madagascar doodlopend en moet je dezelfde weg terug. Ik heb daar helemaal geen zijn in. De weg terug betekent van Manajary naar Ambusitra en vandaar naar Antsirabe en vanuit Antsirabe via Antanarivo naar mijn reeds gereserveerde hotel in Ivaty. Deze route is met taxibrousses.

Vanmorgen bij mijn eerste bakje koffie hoorde in een alternatief. Over Canal de Pangalanes in twee dagen naar het noorden (via Nosy Viraka naar Manorona (Mahanoro)
Vandaar uit met een taxibrousse via Antananarivo naar Ivaty.

Het voordeel van deze optie is dat ik een route heb die ik nog niet gehad heb. Het nadeel is de onzekerheid van de tweede dag, of er wel of geen boot gaat van Nosy Viraka naar Manorona (Mahanoro). De informatie is wisselend ban "zeer onzeker want er gaan weinig boten" tot "er gaan twee keer per dag boten" en "ach, helemaal geen probleem".
Ik heb nog twee dagen speling in mijn programma dus moet ik de gok maar wagen.

Morgen vertrek ik dus hier. Als jullie de komende dagen niets van mij horen dan zit ik of op de boot of in een gehucht waar ik niet weg kom.

Maar nu zit ik in een klein stadje (Mananjary), noem het maar een dorp, van enkele straten aan de kust. Vanmorgen ben ik het hele stadje doorgegaan op zoek naar informatie. Het dorp heb ik intussen gezien en is vergelijkbaar met een markt van drie straten, een straat langs de kust en een strand waar een activiteit plaatsvindt: de Zebu's (koeien) worden er uitgelaten.

Mijn hotel heeft een probleem met water (overigens het hele stadje). Er is geen leidingwater. Water om je te wassen en voor de wc wordt met emmers aangevoerd.
Elektriciteit is er alleen vanaf 14.00 uur tot middernacht. In de zee kan je niet zwemmen wegens de golven, de stroming en haaien. Het kleine zwembad, niet het nieuwste en schoonste brengt wel wat verkoeling maar is niet meer dan navel diep. Het restaurant is redelijk en mijn kamer heeft een bed, een stoel en een tafeltje. Er waait een lekkere zeewind binnen.

Al met al ook niet de reden om hier nog langer te verblijven.

• 26 November 2014 - 14:24

Ans:

Hoi Ton,
    Wat hebben wij dan een luxe. Schoon water uit de kraan, warm en koud, dag en nacht elektriciteit en zowat overal internet. Daar zit ook wel een nadeel aan want we moeten onze wekker zetten om op tijd op ons werk te zijn. Weet niet of ze daar dat probleem hebben. Je zou er afkick verschijnselen van krijgen. Geniet nog maar even van de rust daar. Voor je het weet zit je hier weer te stressen. Hopelijk krijg je nog een mooi tripje de komende dagen. hoe is het met je voet? Kan je al zonder brace uit de voeten? Nu een goede reis morgen en tot je volgende bericht.
    Groetjes en liefs Ans

• 26 November 2014 - 15:10

Rose-Marie:

Hoi Ton,
    Ik vind al je foto' s prachtig! Het lijkt me heerlijk daar, relaxed en 'gewoon' in plaats van dat je van het ene superlatieve in het andere valt met bijbehorende aantallen toeristen. (de grootste, de mooiste, enz.) Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je een beetje reis moe bent in de zin van 'seen this, doen that' . Volgende keer misschien naar IJsland of zo? Is echt heel anders... :-)
    Lieve groet, Rose-Marie

• 26 November 2014 - 17:45

Chris En Toos:

Nee, Ijsland is koud, wel mooi maar koud. Dat is iets wat we zeker weten dat je niet fijn vindt. Nou ja, je hebt een heel jaar om te zoeken waar je dan weer naar toe wilt dus tijd zat. Deze keer moet je dus sneller beslissen en we zijn inderdaad benieuwd of we snel iets van je horen, of dat je dus vast zit in een gehucht.
    Verras ons maar.
    XXX Chris en Toos

• 26 November 2014 - 19:17

Ma:

hoi Ton Wij hebben wel de luxe van helder water en stroom maar we beleven niet zo veel als jij ,maar kunnen wel genieten van jou verslagen geniet nog maar van de tijd die je nog rest want het zit er weer vlug op.Hier is het saai weer met een koude wind maar ik warm me maar aan jou verhalen ik ben wel benieuwd naar jou fofos. Verder heb ik niets meer te melden en wacht weer op jou volgend berichtje.
    heel veel liefs en groetjes uit het koude kikker landje.Ma

• 26 November 2014 - 19:55

Hennie:

Hoi Ton,
    Inderdaad IJsland, Lapland, Finland (geen last van warmte, overal schoon water, WiFi, geen haaien enz. enz.).
    Groet Hennie.