Trop des Pouche-pouche - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Trop des Pouche-pouche - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Trop des Pouche-pouche

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

24 Oktober 2014 | Madagascar, Antsirabe

De pouche-pouche stad van Madagascar. Zo kan je Antsirabe wel beschrijven. Er zijn drie soorten pouche-pouche. Een gemotoriseerde, op een tweetakt motortje voortbewogen rickshaw (die heb ik hier nog niet gezien). Dan heb je de fiets rickshaw, een fiets met een twee persoons karretje erachter. De derde soort is de loop rickshaw, een twee persoonskarretje wat te voet wordt voortgetrokken. Deze laatste heb ik alleen nog maar gezien in Calcutta, India.

Het verhaal gaat dat de meeste pouche-pouche gehuurd worden en dat ze een bepaald aantal ritten moeten maken om uit de kosten te komen.
Je kan het wel merken ook, elke meter wordt je gevraagd of je een pouche-pouche wilt hebben. Helaas, ik laat me niet te voet voorttrekken, dat gaat mijn eer te na.

Ik verken vandaag de stad op eigen benen. Loop van straat tot straat, verdwaal soms en kom toch weer op een bekende plaats uit.
De steden van Madagascar hebben niet de toeristische hoogtepunten van gebouwen of gedenktekens, het is meer het straatleven waar je het van moet hebben.

De grote attractie van Antsirabe is een grote markt. Je kan er uren ronddolen. Verdeeld in diverse delen kom je gedroogde vis, verse groenten, kleding, schoenen, potten en pannen, zaklampen, uien en knoflook, eettentjes en je noemt het maar op, tegen.

Een nadeel is er als je zo de hele dag door de straten en markten loopt, er is weinig plaats om jezelf ergens neer te zetten en de boel eens rustig te bekijken. Uiteindelijk kom ik een klein barretje tegen aan de straat richting de markt. Twee Malagasi zitten daar tegen twaalf aan al aan het bier. Daar kan ik wel bij met een colaatje.

Op mijn plattegrond staat een klein meertje, in de hoop daar een rustig plaatsje te vinden, ga ik op zoek. Helaas het meer is opgedroogd en nu gewoon een stuk landbouw grond in de stad.
Rondsjouwend bereik ik rond half drie een ander klein terras en met anderhalve liter water en een volgende cola settel ik mezelf daar ook maar. Hiermee heb ik wel een leuk eettentje voor vanavond gevonden.

Dan is de puf op, de puf om verdere pouche-pouche en straatverkopers van het lijf te houden. Ik keer terug naar mijn hotel en bij gebrek aan een zitplaats buiten, sluit ik me maar even op, op mijn kamer.

• 24 Oktober 2014 - 17:25

Chris En Toos:

Zo'n markt lijkt ons wel heel leuk om er eens rond te wandelen, alleen de geuren al. Dus ze hebben er geen mooie kerken, tempels of statige huizen. Dat is wel jammer hoewel mensen kijken ook wel iets heeft. Iets snappen we niet, Zo'n rickshaw man die te voet iedereen rond rijdt, die moet toch de kost verdienen, waarom gun je hem dan zijn verdiensten niet? Niet dat je niet mag lopen hoor maar voor bijvoorbeeld de terugweg of vind je dit slavenarbeid (is het wel natuurlijk).
    XXX Chris en Toos

• 24 Oktober 2014 - 19:08

Ma:

bedankt voor de mooie fotos de kleuren zij erg mooi het is wel een heel ander leven daar.het is maar goed dat het daar mooi weer is want het leven speelt zich grotendeels op straat af,als jij straks thuis bent krijg je wel een cultuurschok maar je hebt het al meer mee gemaakt.Hier is het weer ook goed droog en niet koud dus mogen wij ook niet klagen.verder heb ik niet veel nieuws van morgen is Jori geweest mijn haar en nagels gedaan dus zie ik er ook weer verzorgt uit nu ga ik wat kasje kijken jij hebt geen tijd om dat te missen het leven is daar heel anders. heel veel liefs en groetjes en misschien tot morgen ma

• 24 Oktober 2014 - 23:33

Ellie:

Wat er op die markten verkocht wordt aan bonen ed, is dat in Madagaskar zelf verbouwd? Ziet er in mijn ogen uit als een rijke oogst.Is dat ook zo? Heeft het land voldoende opbrengst om alle mensen te voeden?
    En zag ik op één van jouw foto's een soort flatgebouw?
    Ik vind het straatbeeld toch iets anders dan Azié. Verbazingwekkende cultuur daar.
    Merk je iets over verschil tussen man en vrouw?
    En ben het met Toos eens dat je de pouche-pouche toch een keer moet gebruiken om de mensen hun inkomen te gunnen.Tja het is beetje slavenarbeid, maar dat komt in ons land ook nog voor, al wordt het anders genoemd.(zal dit niet met voorbeelden uitleggen, want er lezen veel te veel oogjes mee....)
    Het is mooi droog schrijft je moeder, maar hier tikt de regen toch zachtjes op het zolderraam.....
    Was het westen nu het meest gevaarlijke deel? Oh nee wat dan wel? En ga je daar nog naar toe?Mijn kleinzoon heeft vandaag op een kameel gereden en hij was gewoon in nederland; hebben ze daar ook kamelen of paarden ofzo?
    Ton slaap lekker, ga ik dat ook doen en tot de volgende wifi.
    liefs, ellie

• 25 Oktober 2014 - 13:00

Ans:

Hoi Ton
    Even een late reactie. Had je berichtje gisteren wel gelezen maar geen tijd er voor gehad om te beantwoorden. Vandaar een wat latere reactie. Sluit me een beetje aan bij de vorige schrijvers wat betrefd je foto's en je gedrag. Een echte Hollander ben je toch. We wachten weer op je volgende berichtje.
    Liefs en groetjes Ans