Slavenarbeid voor € 3,= - Reisverslag uit Ambodifotatra, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Slavenarbeid voor € 3,= - Reisverslag uit Ambodifotatra, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Slavenarbeid voor € 3,=

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

19 Oktober 2014 | Madagascar, Ambodifotatra

Het was weer een vroege dag vandaag. Het wekkertje liep om vier uur af en om vijf uur stond ik met mijn rugzak op straat. Helaas zonder koffie. Je kan dan wel oploskoffie bij hebben maar als de dompelaar niet werkt omdat er weer eens geen stroom is blijft dat water wel erg koud.

Ik meld me aan bij de boot en om zes uur worden de namen die aan boord mogen afgeroepen: "van Gorp, Antonius". Hij is er.
De overtocht stelt niets voor. Alleen de laatste vijfhonderd meter zijn gevaarlijk en iedereen moet een reddingsvest aan. Dan enkele uren een busje in en om half een sta ik in het hotelletje waar ik eerder ben geweest.

Er is niemand van het personeel, alleen een oude poetsvrouw. Ik ken ze nog van de vorige keer en zij zal gedacht hebben "da's goei volk" en ze geeft me een kamer.

Het probleem is nu wel dat ik er met geen mogelijk achter kan komen of de trein, waarvoor ik hier ben morgen nu wel of niet gaat. Wat ik ook probeer, ik kom niet aan informatie. Tamatave is uitgestorven, niets is open. In tegenstelling met andere stadjes die ik vandaag doorgekomen ben.

Ik laat me rondbrengen met een fietsrikshaw omdat ik het te heet vind om te lopen.
Hij maar fietsen dan. Eerst met mij en alle bagage naar mijn hotel en daarna op en neer naar het station. En dat is flink trappen. Uiteindelijk betaal ik hem €3,= en dat is volgens mij twee keer te veel voor deze slavenarbeid. Maar ja, dik betaald en jullie hebben het toch ook nog over zwarte Piet. Trouwens, ik ben nog niemand die Piet heet tegengekomen. Wel een Pierre en Jean-Pierre.

En uiteindelijk weet ik, na onderzoek, niet zoveel meer. Het treinstation is gesloten. Een vriendelijke bewaker zei zeker te weten dat de trein pas dinsdag gaat.

Ik bezoek ook nog een viertal pin apparaten en uiteindelijk met een kan ik vier keer Ar 200.000 (oftewel 4x €66) te pinnen met mijn visacard. Alhoewel deze apparaten ook MasterCard aan moeten kunnen, krijg ik daar niets mee.

Moe en hongerig ga ik naar een voor mij bekend restaurantje, goed en goedkoop. Helaas zondag: gesloten. Gelukkig vind ik snel een alternatief, beter en nog goedkoper.

Ik hou het er maar op dat ik morgen hier nog vastzit en dinsdag wel kan vertrekken met de trein.

Vanavond ga ik mij maar eens nestelen in het vanmiddag gevonden restaurantje. Mijn vochtgebrek eens bijvullen en lekker eten. Ik denk dat ik maar eens voor de poulet Coco ga. Dat is kip in een lekkere cocossaus.

• 19 Oktober 2014 - 18:11

Hennie:

Hallo Ton,
    Het zit niet allemaal mee.
    Smakelijk eten en succes met je vocht, jij kan lekker aanschuiven ik zal ook maar eens beginnen met de maaltijd. Spruiten, piepers en kip met gerooktezalm combinatie.
    Groet Hennie

• 19 Oktober 2014 - 19:20

Chris En Toos:

Ook eens proberen te maken, die kip in kokossaus, klinkt wel goed. Wist je trouwens dat Pierre, Piet betekend Antoine (Ton);). Ma zal wel daar willen gaan wonen want ze vindt het maar niets dat we hier nu op zondag zomaar naar de supermarkt kunnen. We hopen voor je dat de trein inderdaad dinsdag vertrekt...we horen het vast nog.
    XXX Chris en Toos

• 19 Oktober 2014 - 20:02

Ma:

hoi Ton zoals gewoonlijk ben ik weer niet thuis ik ben bij Toos en Christ en mag hier jou mailtje beantwoorden. er is niet veel nieuws we hebben wel erg mooi weer gehad met volop zon. ik hoop dat jou reis voorspoedig verloopt en ik hoor wel weer als je op het nieuwe adres bent aangekomen. ik ga dadelijk weer naar huis en morgen begint weer een nieuwe werkweek,ha,ha,ha. ik stop er weer mee en hoop morgen weer wat van je te horen. veel groetjes en liefs ma.

• 20 Oktober 2014 - 12:29

Louis Verheijen:

Antoine,

Eénmaal per week een trein; dat 'lijntje' moet toch wel erg rendabel zijn. Je zult daar lokettist zijn, eenmaal per week in actie komen, wat een stress zal dat geven. Kip met kokos, hmmmmmmm nooit gehad, lijkt me een lekker combinatie. Ik zal duimen dat je ook echt met de trein mee kunt morgen. ( Je zult hem maar missen, dan zit je daar nog een week vast.) Dadelijk krijg je nog stress. Groeten.