Bijna afgezet voor €0,10 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Bijna afgezet voor €0,10 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Bijna afgezet voor €0,10

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

02 Oktober 2014 | Madagascar, Antananarivo

Op het programma vandaag stond sightseeing Antananarivo. Niet echt een wereldstad met faam, geen IJfeltoren, geen Big Ben, geen Empire State building. Maar een redelijk uitgestrekte stad met veel markten.
Om bij de grootste markt te komen kan je een half uur gaan lopen of met een plaatselijke taxibrousse ernaar toe rijden. Kosten zo'n 300 Ariany (€0,30). Gisteren kreeg in al heel wat waarschuwingen en vandaag weer. Taxibrousse proberen toeristen af te zetten door 400 ar te rekenen, dik zo'n €0,10 te veel. Omdat ik nog onervaren ben wordt ik richting markt op sleeptouw genomen door enkele Duitsers. Gepast geld meenemen en volhouden. Als haringen in een tonnetje gaan we het busje in. Er ontstaat een heftige discussie over de prijs, ik geef mijn 300 ar en speel de onschuld. De discussie laat ik over aan de anderen.
De taxibrousse komt in de file terecht. Wat een half uur per voet is blijkt drie kwartier met het busje.
De markt, het gehele gebied voor het station, met brede wegen, smalle steegjes en..........heel veel mensen. Druk, druk, druk, van alles wordt je aangesmeerd. Helaas, ik hoef alleen maar een telefoonkaart te hebben.
Sjokkend ga ik de mark over, wordt constant aangesproken. "No merci" blijken ze hier niet te verstaan dus ga ik maar over op het "nee, bedankt". Het laatste werkt net zo slecht als het eerste.
Bij het station vind ik een kraampje met telefoonkaarten, doel gehaald. Via wat evenwijdige straten sjok ik terug naar mijn guesthouse waar ik mezelf bezig hou met spullen reorganiseren, eventjes een logische indeling van mijn rugzak vinden. Om drie uur ga ik met de Duitsers naar een in de buurt gelegen school, waar zij vrijwilligers werk hebben gedaan. Zij gaan daar afscheid nemen.
Geweldig hoe je daar besprongen wordt door een hele grote groep kinderen. Ze willen allemaal op de foto, stoeien, kwallen en alles wat kinderen nog meer willen doen. Twee uur blijven we daar en de Duitsers worden getrakteerd op een kinderdisco, toespraken en tekeningen. Ik ben blij dat ik met hen meegelopen ben.
Vanavond rest mij nog het diner hier in het guesthouse, ook weer samen met de Duitsers die vannacht vertrekken. Ik vertrek morgen vroeg.
Met een taxibrousse naar Andasibe, richting het oosten. Er schijnen hier wat nationale parken te zijn met lemurs, halfapen.

Internet daar? Ik zou het niet weten, maar geen bericht is goed bericht. Ze hebben mij hotel Feon'ny Ala aanbevolen. Zoek het maar op met Google. Een plaats net naast het nationale park. De reviews zijn niet geweldig maar dat ga ik zelf wel bekijken.

• 02 Oktober 2014 - 17:22

Hennie:

Hoi Ton,
    Prachtig die drukte op de markt. Mooie foto's en je verblijf voor morgen ziet er ook mooi uit op tripadvisor. Veel plezier met het spotten van apen, de natuur lijkt heel mooi.
    Ze waarschuwen wel dat het er koud kan zijn.
    Groet Hennie.

• 02 Oktober 2014 - 17:23

Wietse&Peter:

Ha die Ton,

Je verhaal klinkt gelukkig al beter dan dat van gister.Je nieuwe onderkomen Feon'ny Ala ziet er goed uit hoor! So far so good...

Groetjes en we lezen 't wel weer
    xxx

• 02 Oktober 2014 - 17:54

Chris En Toos:

Colour local dat wil je en heb je vandaag ook gekregen, prachtig. We wachten verder je berichtje wel af, have fun....o nee bon spas of hoe je het ook schrijft. XXX Chris en Toos

• 02 Oktober 2014 - 18:10

Ans:

Hoi Ton,
    Nu je telefoonkaart heb je. Hopelijk hebben we die niet nodig voor spoedgevallen. Jij natuurlijk ook niet. Ga jij ook nog vrijwlligers werk doen? Ben benieuwd of je de half apen in het naruurpark zal zien. Als je ze ziet zal je er wel foto's van maken. Dan krijgen wij ze misschien ook wet te zien. Een goede reis morgen en we horen wel wanneer je weer internet hebt.
    Groetjes en liefs Ans

• 03 Oktober 2014 - 23:14

Ellie:

Nou daar ga je dan: het rondreizen kan beginnen. Zal zo even kijken waar je naartoe gaat en wie weet hebben ze daar wifi. National park klinkt toch behoorlijk ontwikkeld......heb je het guesthouse van die nederlandse vrouw nog gevonden? of niet naar gezocht.
    En hemeltje wat is het druk daar op die markt, zou ik panisch van worden ( en twee onderbroeken aantrekken).Hier was het nog heerlijk nazomer weer en met een dagje vrij is dat dubbelop genieten.
    De wekker staat alweer voor morgen, maar ik wed dat de jouwe eerder afloopt, dus morgenvroeg als ik door de landerijen rijdt, zullen mijn gedachten even bij jou zijn.
    trouwens telefoonkaart gevonden, heb je al een nummer? Vrees dat ik je dit jaar wel eens zal bellen.
    Nou slaap lekker en tot de volgende internetsessie.
    liefs, ellie

• 05 Oktober 2014 - 14:54

Ma:

hoi Ton het grote avontuur gaat beginnen ik ben benieuw wat we allemaal te zien en te horen krijgen ik kijk uit naar jou belevenissen laat gauw iets van je horen maar dat zal wel lukken denk ik.Hier is het saai en triest weer maar we sukkelen zachtjesaan richting winter.Toos en Christ komen morgen weer thuis uit Engeland ik ben ook weer benieuwd naar hun verhalen als je zelf niet meer op reis gaat kijk ik maar uit naar jullie verhalen dat is ook wel leuk heeeel veeel groetjes en liefs ma