Hop on en hop off hotel met film - Reisverslag uit Rumah Ensun, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Hop on en hop off hotel met film - Reisverslag uit Rumah Ensun, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Hop on en hop off hotel met film

Blijf op de hoogte en volg Ton

07 Januari 2013 | Maleisië, Rumah Ensun

Er werd mij gisteren gevraagd waarom ik naar Sibu ben gegaan. In de folders die ik tegenkwam is Sibu het cultureel centrum van Centraal Serawak en een leuke levendige stad met bezienswaardigheden.
Ik ben op weg naar de binnenlanden van Borneo en Sibu is een mooie tussenstop aan de rivier. Ik wil ook niet, zoals veel toeristen doen, van de ene plaats naar de andere plaats vliegen. Over de rivier lijkt mij een mooie manier van verplaatsen.
De boten zijn langgerekte "speedboten". Ze lijken een beetje op platte bussen. Binnen zit je als in een bus met airconditioning. De grote dubbeldekkers hebben ook een plaats om buiten te zitten. Zo een had ik gisteren en als het droog weer is gaat mijn voorkeur daarnaar uit. Dit is dus voor mij de reden om Sibu aan te doen.

Echter Sibu is niet zo groot en niet zo bezienswaardig als in de folders staat.
Ik ben gisterenavond op zoek gegaan naar een restaurant om te eten en omdat ik mezelf niet zo goed wist te oriënteren heb ik volgens mij alle straten al gezien.
Vanmorgen op mijn wandeltour herkende ik al direct alle straten, pleinen en markten.
Er zijn twee markeringspunten langs de rivier. Het Swanmonument, een beeld van zwanen, net voor de deur van mijn hotel en de Chinese tempel met een vijf verdiepingen hoge toren aan de andere kant van het centrum. Je loopt daar in tien minuten naar toe. Vanaf de tempel heb je een mooi uitzicht over de rivier.
Je bent dus zo van de ene kant van het centrum naar de andere kant. Verder heb je nog twee markten, de centrale markt in een gebouw wat lijkt op een vier verdiepingen hoge parkeergarage, en de avondmarkt.

Sibu is een stad met vooral Maleisiërs van Chinese afkomst. Naast de uiterlijke kenmerken zie je dat ook terug in de architectuur van de gebouwen, namen van bedrijfjes en namen op de gevels met veel Chinese tekens. Mijn hotel heeft ook een Chinese naam: Li Hua.
Wat je naast deze "hoogtepunten" veel ziet zijn de koffiehuizen met kleine eet winkeltjes, ieder zijn eigen specialiteit. Eten bestel je bij de een en je drinken bestel je bij de ander. Wat een restaurant lijkt is een food market met wel 10 kleine bedrijfjes erin. De een verkoopt de nasi, een ander verkoopt mie.

Ik besluit, net als de vele Maleisiërs maar gewoon ergens te gaan zitten en bestel een ijsthee met citroen. De eigenaresse komt even kletsen en is benieuwd waar ik vandaan kom, wat ik van Borneo vind en meer van dit soort prietpraat. Als het na een 20 minuten op afrekenen komt wil ze niets hebben, een drankje van de zaak.

Na een tweetal uren heb ik alle hoogtepunten gehad en ga even informeren hoe, wat en waar morgen de boot vertrekt naar Kapit. Hoe simpel, een paar minuten loopafstand van mijn hotel, vertrekt elk uur, reserveren is niet nodig en de reis duurt zo'n 3 uur over de Batang Rejang rivier.
De reis gaat met de eerder beschreven "speedboot" en ik ben bang dat ze geen dubbeldekkers hebben.
Met het uitzoeken hoe ik moet reizen kan ik mijn tijd dus ook niet vullen.

Ik probeer al een week mijn plannen voor de komende tijd wat concreter in te vullen maar dat wil niet lukken. In de ene plaats krijg je weinig informatie over de volgende plaats. Verder dan twee dagen vooruit denken wordt een zinloze opgave.

In ieder geval wil ik in Kapit een longhouse verblijf voor enkele dagen regelen in Balaga. Volgens wat ik gelezen heb moet je daar het gevoel krijgen echt ver van de bewoonde wereld te zijn alhoewel ik dat in Maleisië niet echt kan voorstellen. Naar Belaga kan ik ook per boot. Vandaar uit zal ik een 4weeldrive moeten huren om op de begaande weg te komen waar ik een bus kan nemen naar Miri.

In Miri zal ik een beslissing moeten maken om of een dagtrip te gaan maken naar Brunei, een van de rijkste landen van de wereld. Dit terwijl Brunezen dagtrips naar Miri maken om boodschappen te doen omdat Brunei zo duur is. Of vlieg ik naar het Mulu nationaal park.

Hierna moet ik de provincie Sarawak verlaten en naar Sabah gaan. Over Sabah is hier geen informatie te krijgen. Je hoort hier alleen dat Sabah niets is, veel te toeristisch, moeilijker te bereizen en slechter georganiseerd is. Kortom in Serawak zijn ze niet zo blij met Sabah en vinden ze zichzelf veel beter.
Uiterlijk 27 januari moet ik in Kota Kinabalu zijn. Ik wil en wil voor die tijd ook nog een weekje aan zee zitten.
Kortom, ik kom, denk ik, wat tijd te kort. Drie maanden rondreizen stelt eigenlijk niets voor en is eigenlijk te kort.

Maar nog even over vandaag. Sibu valt wat tegen. Het is moeilijk je de gehele dag te vermaken. Mijn hotel gebruik ik vandaag dan ook als "hop on hop off" plaats maar welke richting ik ook op loop, het brengt niet het "hier moet ik zijn" gevoel.
De andere kant op, dus van het eerder beschreven centrum brengt je bij de vissershaven wat meer een hoop roest is en bij de tweede hands autohandelaren. Iets waar ik als Mazda bezitter ook al niet warm voor loop. Vanavond wordt het dus maar een Amerikaanse film kijken. Gelukkig heeft dit hotel een film zender. Morgen dus maar op tijd een ontbijt wegwerken en wegwezen.

  • 07 Januari 2013 - 10:32

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Tijd te kort, 3 maanden?????
    Wat een luxe zou je denken.
    Wat heb je weer geluk met de thee van het huis, slaat de balans weer door naar de goeie kant. Succes met alle moeilijke keuzes om je laatste maand te vullen.
    Gr. Hennie

  • 07 Januari 2013 - 11:39

    M A :

    ik heb niet veel te vertellen dat heb ik zojuist al gedaan dus jaat ik het erbij heeel veeel groetjes liefs ma

  • 07 Januari 2013 - 11:43

    Chris En Toos:

    Wij vinden dat je wel erg veel beslissingen moet nemen in je vakantie, misschien volgende keer een maandje langer om daar weer van uit te kunnen rusten.
    Gek hè dat zo zelfs een lange vakantie te kort kan lijken.
    Veel plezier.
    XXX Chris en Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Rumah Ensun

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 396138

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: