van Ampana naar Donau Poso (Poso meer) in noodweer - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu van Ampana naar Donau Poso (Poso meer) in noodweer - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

van Ampana naar Donau Poso (Poso meer) in noodweer

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

17 Oktober 2009 | Indonesië, Batavia

Het laatste verslag je heb ik jullie geschreven vanuit Ampana waar ik onder het gebral van een moskee een berichtje heb geschreven. Bij terugkomst in het hotel was er een elctriciteitsstoring, wat niet ongebruikelijk is hier in Indonesie. In het hotel beloofde ze dat ze om 6 uur het agregaat zouden opstarten zodat ik wel licht en een ventilator op mijn kamer zou hebben. Maar nee hoor, het agregaat werkte alleen voor de duurdere kamers zodat ik op mijn kamer werkelijk geen hand voor mijn ogen kon zien. De manager, die mij licht beloofde, was natuurlijk pleite en het overgebleven personeel was niet te vinden. Na een uur was er eindelijk iemand die slecht engels sprak, maar via iemand anders heb ik hem het probleem van niets kunnen zien op mijn kamer duidelijk kunnen maken en dan.......hij is niet bevoegd mij een andere kamer (met licht) te geven. Ik heb hem de opdracht gegeven dan maar iemand te bellen die daar wel bevoegd toe was wat hij zou doen. Een half uur later had hij nog niet gebeld en kwam met de mededeling dat hij geen beltegoed had. Toen ben ik zelf gaan bellen maar de manager was niet bereikbaar. Verder was er een onwil om mij een andere kamer te geven. Uiteindelijk heb ik een andere kamer moeten afdwingen door met al mijn spullen in de lobby van het hotel te gaan zitten en de bank in de lobby om te dopen in mijn bed. Kwaad worden in Indonesie werkt meestal niet maar hier kwam mijn Hollandse mentaliteit toch ff hard naar boven.
Om half 10 had ik eindelijk een kamer met licht. 's Morgens heb ik geweigerd om voor die kamer het volledige bedrag te betalen.
Ondertussen heb ik vervoer geregeld bij een chauffeur die touristen had afgezet en 's morgens terugging naar Rantepao. Ik kon meerijden tot Tentenna aan het Poso meer voor een redelijk bedrag (2x openbaarvervoer prijs) Daarvoor had ik wel een Suzukibusje voor mijzelf alleen.Voor de ingeweiden onder ons, het hotel was Hotel Oasis.
Om 8 uur zijn we vertrokken en om 9.00 uur is het gaan stortregenen. Een echte tropische regenbui waardoor de weg al snel blank staat en je de kuilen in de weg ook niet meer kan zien. Dat heeft dus onderweg regelmatig geknald zodat er zelfs onderdelen onder de bus loskwamen. De chauffeur maakte regelmatig excusus maar ik denk dat het erger was voor zijn auto dan voor mij, ik zat immers droog. Totdat.....we een brug moesten passeren die in reparatie was. In het droge seizoen leggen ze naast de brug een noodweg aan (en het valt hier nog onder het droge seizoen). Nu was het water zo snel gestegen dat we met het Suzuki busje door het water van de rivier moesten. Gelukkig is de moter niet afgeslagen maar het water in het busje kwam tot kniehoogte. Gelukkig lag mijn bagage helemaal achterin en is dat droog gebleven.
Het heeft zo tot 12 uur geregend, geonweerd, donkere lucht en een matig zicht. De rest van de reis is goed verlopen en rond 16.00 uur was ik in Tentena aan het Poso meer.Landschappelijk was deze reis niet bijzonder, veel groen, veel palmbomen maar dat was het zo'n beetje.

• 18 Oktober 2009 - 07:27

Voorzitter:

Ha vriend! Wat heb je ineens tijd om te schrijven? Een potloodje gevonden? Leuk om je verhalen en belevenissen te lezen, ik wordt, als ik eerlijk ben, wel een beetje jaloers.....ik zal je in alle eerlijkheid opbiechten dat we je wel een beetje missen op kantoor, met de nadruk op een beetje....we doen alleen vééél langer met de droppotten.....take care en tot schrijfs..